Adakozás és hobbi, avagy Mikulásgyár a kulisszák mögül-Interjú/Taking a look behind the scenes of the Santa Claus Factory and how to donate-Interview
2014. december 19. írta: Travelguide.Zsuzsi

Adakozás és hobbi, avagy Mikulásgyár a kulisszák mögül-Interjú/Taking a look behind the scenes of the Santa Claus Factory and how to donate-Interview

For English please scroll down

„A Mikulásgyár nem csak a decemberi három hetes intenzív adománygyűjtés: ez egy egészéves, teljes állást követelő tevékenység és hobbi” – állítja Zsolnai Endre, a Mikulásgyár főszervezője, akit a tízéves Mikulásgyár programjairól és működéséről kérdeztünk.169_ugt_058.jpgForrás/Source: http://www.mikulasgyar.hu/kepek/megnyito

A laikus számára úgy tűnhet, hogy a Mikulásgyár működése csupán december három hetét teszi ki, valójában azonban komoly, egész éves háttérmunka előzi meg a publikus adománygyűjtést. Mesélne arról, hogy hogyan kell elképzelnünk a gyárat érintő háttérmunkákat, dolgozókat?

Ez egy egészéves munka. Nekem például január 6-án volt idén az első tárgyalásom, és azóta szüntelenül folyik a munka a háromhetes intenzív adománygyűjtésre. Az ember év közben folyamatosan egyeztet a támogatókkal, igyekszik együttműködési szerződéseket kötni, és nem utolsósorban arra is fel kell készülnie, hogy időközben a beígért támogatók visszakoznak esetleg, és akkor újak után kell nézni. A csapat elhivatott: vannak, akik félállásban, részmunkaidőben dolgoznak itt, de mindenkinek a szívügye és hobbija a Mikulásgyár, amely sokszor komoly egzisztenciákat és más területű áldozatokat követel a lelkes dolgozóktól.

Idén tizedik alkalommal állítják fel a Mikulásgyárat az 56-osok terén. Készülnek valami rendhagyó eseménnyel?

Igen, idén három rendhagyó nappal is készülünk: december 6-án, 14-én és 20-án egyedi programokkal igyekszünk különlegesebbé tenni a Mikulásgyárat és egyben az ünnepet is. Ezeken a napokon számos színházi társulat (köztük a Nemzeti Színház, a Vígszínház és a Radnóti Színház tagjai) vesz részt az adományok gyűjtésében és csomagolásában. Emellett különleges játszóházzal kedveskedünk a gyermekeknek, illetve reméljük, hogy a téren felállított jégpálya is nagy sikert arat majd.

Ezen felül idén októberben nyitottunk meg a biatorbágyi Premier Outletben is egy gyűjtőpontot, ami azért is különösen érdekes, mert maga az Outlet is tízéves, és éppen emiatt keresték meg a Mikulásgyárat: így partnerként szerződve már októbertől - ami szintén újítás, hiszen ezidáig minden évben csak decemberben nyíltak meg gyűjtőpontjaink - lehet náluk is adományokat leadni.

Az elmúlt tíz év alatt mondhatjuk bátran, hogy bekerültek a köztudatba: Ön szerint ez minek köszönhető? A marketingnek? A segélyszervezeteknek, vagy egyszerűen az emberi jóakaratnak, ami ott van mindenkiben, csak felszínre kell hozni?

A hitelességünknek. Ugyanis mi nem válogatunk az éhezők között: az adomány egyedi kritériuma, hogy azon emberek számára gyűjtünk, akik éheznek: nemtől, kortól stb-től függetlenül. A marketinges stáb elég sok időt és energiát fektet a láthatóságunkba, azt azonban fontosnak tartom elmondani, hogy igyekszünk a „felfújt médiát” kerülni: olyan énekeseket, együtteseket, fellépőket keresünk, akik mögött tehetség van, és nem csak külcsín.

Fontos ismertetőjelünk még, hogy függetlenek vagyunk: Magyarországon a legnagyobb független adomány-gyűjtő szervezet vagyunk. Továbbá legfőbb partnerünk, a Magyar Vöröskereszt szintén független szervezet. Logisztikai partnerként pedig sikerült megnyernünk a Magyar Postát: így a már kiépült infrastruktúrával lehetővé válik, hogy az ország minden pontjára eljuthassunk, és eljussanak az adományok is.

Létrehoztak egy úgynevezett Mikulásgyár-díjat, amelyet óvodások, illetve iskolások nyerhetnek el. Ez rendszerint valamilyen kirándulási lehetőség. Mi inspirálta a díj megalkotását? Kifejezetten a gyermekeknek készült, hogy az önkéntességben már minél korábban érdekeltek legyenek?

Az adományok gyűjtésének, majd célba juttatásának sikerén felbuzdulva gondolkodtunk el azon, hogy érdemes lenne belevinni a koncepcióba egy educatio-vonalat is. A versenyt óvodások és iskolások között hirdetjük meg, de talán még nagyobb hangsúlyt fektetve az óvodásokra. A cél az, hogy már egész kicsi korban megismerkedjenek az adományozás fogalmával, és fontosnak tartsák a későbbiekben is.

Kik az elsődleges célcsoport az adományok kiosztásában?

A Magyar Vöröskereszt osztja ki az adományokat, rászorultsági szinteknek megfelelő metódusban. Ilyen rászorultsági mutatók például, hogy egy családban egy szülő neveli-e a gyermekeket, illetve, hogy hány halmozottan hátrányos helyzetű gyermek van a családban. A Magyar Vöröskereszté a jog, hogy eldöntse és rangsorolja az adományok elosztását.

A központi adomány-gyűjtő hely az 56-osok terén van, azonban számos gyűjtőpont mellett a Duna House ingatlanirodái és a Magyar Posta összes fiókpostáján léteznek gyűjtőhelyek. Van valamilyen statisztikájuk arra vonatkozólag, hogy mely helyek a legfrekventáltabbak? Mitől függ, hogy hova viszik az emberek az adományokat?

Természetesen az országos gyűjtőhelyre érkezik a legtöbb adomány, azonban a regionális gyűjtőhelyeken és a különböző gyűjtőpontokon is rengeteg a felajánlás. A nagyobb városokban értelemszerűen több adomány érkezik, azonban szignifikáns eltérések nincsenek az egyes pontok között. Talán érdemes lehet kiemelni, hogy a vidéki gyűjtőpontok közül a legsikeresebb a Győri ETO Park, Budapesten pedig – az ’56-osok terén kívül – a Mammut Bevásárlóközpont a legfrekventáltabb. Illetve fontos még megemlíteni, hogy az idén újonnan felállított gyűjtőpont, a biatorbágyi Premier Outlet is már komoly adomány-mennyiséget könyvelhet el magának.

Az adományok eljuttatásával kapcsolatban van valamilyen protokoll, illetve nyomkövetés a csomagok célba érkeztéig?

Az adományok célba-juttatását a Magyar Vöröskereszt koordinálja, és nyomon követhető, ellenőrizhető. Honlapunkon megtalálhatóak az erre vonatkozó információk: http://www.mikulasgyar.hu/index.php

Mennyire egyedi a Mikulás-gyár, mint kezdeményezés a világon? A honlapjukon olvasható, hogy Európa több országából, Kínából és az USA-ból is érkeznek kifejezetten a Mikulásgyár idejére önkéntesek, hogy segítsék a kezdeményezést. Amellett, hogy meglepő volt, nagyon jó érzés volt olvasni. A Mikulásgyár – ha jól tudom – kifejezetten Magyarországon gyűjt és országon belül szállítja ki az adományokat a magyarországi rászorulók részére. Ennek ellenére hogyan lehetséges, hogy egy magyar kezdeményezést ilyen nemzetközi érdeklődés és tevőleges segítség is övez?

A külföldről érkező önkénteseink mindegyike szimpatizáns. Nem létezik egy amolyan levelezőlista, akiknek október vagy november x-én kiküldenénk bármilyen „felszólító”, buzdító levelet. A legtöbbjüknek van magyarországi kötődése, és egyébként is ellátogatna Magyarországra, a Mikulásgyár annyiból ad apropót, hogy ezek az emberek igyekeznek a Gyár működési időtartamára időzíteni a magyarországi itt-tartózkodásukat. Nyugaton az önkéntességnek már nagy hagyománya van. Magyarországon is elindult valami, de még nagyon az elején járunk. Emellett fontos megemlíteni, hogy a Mikulásgyár egyedi a maga nemében, és igen, Magyarország a fő célország, azonban a környező országok magyar lakta településeire szintén szállítunk adományokat, és ebben a Magyar Televízió van a segítségünkre.

Köszönjük az interjút!

***

“The Santa Claus factory is not just a fundraiser for the Christmas period. It is a full-time job and year-round activity and hobby” – states Endre Zsolnai, the Leader of the Santa Claus Factory, who was asked about the programmes and operation of the 10-year old Santa Claus Factory.

For most people, it would seem that the Santa Claus Factory is only available over a three-week period for donations. Could you inform us about the background work of the Santa Claus Factory?

This is a year round job. The first negotiation on the Factory was conducted in January and since then the work has geared up ready for the three-week intensive donation period. You have to cross-check with the supporters constantly during the year, intentions to enter cooperation agreements also have to be prepared, follow up on promised supporters and the search for new ones. The group is dedicated: there are some who work in a part-time role, but the Santa Claus Factory is a hobby for all of them, which demands a serious amount of dedication, time and sacrifices from other fields.

This year will be the tenth time that the Santa Claus Factory will be equipped in the Square of 56s. Have you prepared anything special for this event?

Yes, there are three unusual days. On the 6th, 14th and 20th December, specific programmes will make the Factory and holiday more special. On these days theatre companies (members of the National Theatre, Radnóti Theatre and Comedy Theatre), will participate in collecting and packing the donations. Beside this, there will be for children a special playhouse and we are also hoping that the ice rink has a great success as well. The collection point opened in the Premium Outlet in Biatorbágy, which itself is ten years old and they founded the Santa Claus Factory and are contracted as a partner.

After ten years we could say that you are now entered into the public awareness? What do you think about the following: what helped this process? Are you thankful for the marketing? What about the relief organizations or simply for human goodwill, which is in every single person after all?

To our credibility, we collect for every single man and woman who starves, regardless of gender and age. Marketing staff invest a lot of time and effort, but it is important to say, that we try to avoid the blown media.

It is extremely important as well, that we are independent: we are the biggest independent fundraising organization in Hungary. Moreover our main partner is the Hungarian Red Cross, which is also independent. Our logistics partner is the Hungarian Post: so with the already built-in infrastructure, it is possible to get donations from across the whole country.

 A so-called Santa Claus Factory Prize has been created, which can be won by preschool children. What made you decide to create this prize? The main target audience is the children in order to educate them to take part in volunteer actions as soon as possible?

Due to the success of the Santa Claus Factory, we considered it to be structured around education. We advertised a competition between children from preschools and schools. The aim is to familiarize them with the notion of the donation and to secure the subsequent importance of the process.

Who are the main target groups in the allocation of the donations?

The Hungarian Red Cross allocates the donations in the order of poverty. These poverty-indexes are: single-parent families, how many disadvantaged children are in the family. The Hungarian Red Cross has the right to decide on the allocation of the donation.

The main fundraiser point is at the Square of 56s. There are also collection points in the Post offices and in the Duna House real estate broker offices. Do you have any statistics on the busiest place?

Naturally the main collection point (on the Square of 56) is the most frequented, but on the other hand the regional collection points also receives many donations too. Bigger cities receive more donations, but there are not many significant differences between them. Maybe we should highlight some of them: Mammut Shopping Centre, Győri ETO PARK and the Premier Outlet in Biatorbágy.

Is there any protocol regarding the targeting of the donations?

The Hungarian Red Cross coordinates the targeting of the donations. It is traceable and verifiable. On the website you can find out more details of it. http://www.mikulasgyar.hu/index.php

How much of the Santa Claus Factory is an individual initiative? There are volunteers from USA, China etc., so how can you inform people about this action in Hungary?

All of the volunteers from abroad are sympathizers. Most of them have Hungarian bonding and they try to time their visit to Hungary at the same time of the Santa Claus Factory. Volunteering in the West is a huge tradition and now in Hungary, volunteering has started but we are in the beginning of the process. Beside this, it is important to note that the Santa Claus Factory is a unique action with Hungary being the main target country. Transport donations for Hungarian inhabitants, who live outside the country but in the neighbouring countries are done so with the help of the MTV.

Thank you!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://travelguidehungary.blog.hu/api/trackback/id/tr736974561

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.